Het nemen van een telefoonabonnement met toestel is nog steeds populair in Nederland. Het stelt veel Nederlanders in staat om iedere twee of drie jaar een nieuwe smartphone te nemen. Daar is de smartphonemarkt ook wel op ingericht, want nieuwe toestellen worden maar enkele jaren ondersteund met updates. Toch zitten er nadelen aan die constructie, ook op financieel gebied. We bespreken vier redenen om je nieuwe telefoon los te kopen in plaats van hem bij een abonnement te nemen.
Sim only
Eén hele goede reden om je nieuwe telefoon niet in combinatie met een telefoonabonnement te nemen, is dat dit je in staat stelt om in plaats daarvan een goedkoop mobiel abonnement af te sluiten. Bij zo’n sim only abonnement betaal je minder voor je belbundel, terwijl je wel gewoon gebruikmaakt van het netwerk van aanbieders als KPN, Vodafone of T-Mobile. Sim only aanbieders hebben overeenkomsten met die grote aanbieders en zijn soms zelfs dochterondernemingen daarvan. Een sim only abonnement is ook flexibeler dan een abonnement met toestel. De looptijd kan korter en tussentijds naar boven of beneden bijstellen van je belbundel is mogelijk. Een sim only abonnement biedt dus kwaliteit, flexibiliteit én je kunt erdoor besparen op je belbundel.
Lagere prijs
Misschien wel de voornaamste reden om je nieuwe smartphone niet bij een abonnement te kopen, is de prijs die je ervoor betaalt. De aanbieder van het telefoonabonnement biedt jou nooit de laagst mogelijke prijs hiervoor. Als je zelf op zoek gaat naar winkels waar je het toestel los kunt aanschaffen, zal je zien dat je tientallen euro’s kunt besparen door de telefoon elders te kopen. Waarom zou je dan zoveel meer betalen alleen omdat je daar net iets minder moeite voor hoeft te doen?
Geen registratie bij BKR
Om de hiervoor gestelde vraag te beantwoorden: omdat je je nieuwe toestel niet in één keer hoeft af te rekenen als je hem bij een telefoonabonnement neemt. Dan betaal je hem af via je maandelijkse abonnementskosten. Dat is natuurlijk wel handig, hoewel we al hebben geconstateerd dat je dan in feite tientallen euro’s te veel betaalt. Maar is de telefoon die je bij je nieuwe telefoonabonnement neemt meer waard dan 250 euro, dan wordt jouw telefoonabonnement als een lening geregistreerd bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) in Tiel. Toekomstige kredietverstrekkers voor een hypotheek, persoonlijke lening of investeringskrediet kunnen die registratie inzien en als gevolg daarvan het maximale bedrag dat je kunt lenen verlagen. Mis je een paar betalingstermijnen bij je telefoonabonnement, dan krijg je een negatieve registratie en krijg je mogelijk helemaal geen lening meer. Lang niet iedereen is zich er bewust van dat ze in feite een lopende lening hebben door hun telefoonabonnement met toestel.
Niet doorbetalen als hij kapot is
Smartphones zijn schitterende apparaten, maar ze zijn ook kwetsbaar. Zo kan het je gebeuren dat je telefoon kapot gaat terwijl je telefoonabonnement met afbetaling blijft doorlopen. Dat is dan extra zuur, want je bent aan het betalen voor een apparaat dat je niet kunt gebruiken. Van je provider krijg je geen nieuwe. Natuurlijk is het even zonde als je een toestel dat je los gekocht hebt kapot laat vallen, maar die is dan tenminste wél al afbetaald.
De conclusie? Wil je besparen, dan kun je je telefoon het beste los kopen. Daarmee voorkom je ook problemen met toekomstige leningen, en ook dat mag zeker meewegen als argument.