Nieuwe klant? Doe de kredietcheck! 0

Doe een kredietcheck.

Sta je op het punt om in zee te gaan met een nieuwe klant? Dan heb je wellicht het contract en de pen om het te laten ondertekenen al klaarliggen. Maar voordat je samen in het diepe springt, is het verstandig om alvorens een kredietcheck te doen. Want is de partner die met jou wil samenwerken ook wel écht financieel gezond? Als er in het verleden sprake is geweest van financiële problemen, dan is het wel prettig om dit van te voren te weten. Mocht de klant uiteindelijk zijn belofte – namelijk het betalen van jouw product of dienst – niet kunnen nakomen, dan ben jij degene die met de gebakken peren zit. En een incassotraject wil je uiteraard voorkomen. Kortom, heb je een nieuwe klant met wie je voor een groot bedrag in zee gaat? Doe dan eerst de kredietcheck. Je leest meer over de ins en de outs van de kredietcheck hieronder!  

Wat is een kredietcheck precies?

Een kredietcheck leert je de financiële positie van je (potentiële) klant kennen. Zo geeft een kredietcheck je onder meer inzicht in de jaarcijfers, vastgoedgegevens en het betaalgedrag van de klant. Hiertoe behoort ook informatie over concernrelaties en overige waarnemingen als eventueel faillissement en onder curatele stelling. Dit geeft je een goed idee van wat je financieel kunt verwachten van een (potentiële) klant. Om het plaatje compleet te maken wordt Iedere kredietcheck afgesloten met een professioneel kredietadvies. Zo krijg je niet alleen cijfers te zien, maar ook wat dit voor jouw organisatie betekent. 

Waarom een kredietcheck doen voordat je in zee gaat? 

Een nieuwe klant kan jouw onderneming een flinke kapitaalinjectie geven. En meer geld betekent meer ruimte om uit te breiden en te groeien. Nieuwe klanten zijn dan ook erg welkom, maar dan moeten ze ook wel écht geld in het laatje brengen. Komt een klant zijn betalingsverplichtingen niet na, dan kan dit jou uiteindelijk in financiële problemen brengen. Maar als er uit de kredietcheck blijkt dat de kredietwaardigheid van jouw potentiële klant niet optimaal is, dan kan dit de basis vormen voor betaalafspraken. Je kunt bijvoorbeeld afspreken dat er pas wordt geleverd als er door hem of haar is betaald. 

Doen?

Al met al kun je met een kredietcheck het financiële risico op een deal met een nieuwe klant verkleinen. Je krijgt in helder inzicht in de financiële status en historie van een klant en kunt op basis daarvan goed overwogen beslissingen nemen. Ga je niet in zee, dan voorkom je eventuele betaalachterstanden. Ga je wel in zee – maar mét afspraken, dan verklein je het risico. 

Wat de kosten zijn voor een kredietcheck? Dan spreken we vaak over een bedrag tussen de € 50,- en € 100,-. Het is een investering, maar als je bedenkt dat het je duizenden euro’s kan besparen, dan is het zeker de moeite waard!

Previous ArticleNext Article
Vaste lasten ·

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *