Google Ads is een voor veel bedrijven bijna onmisbaar advertentieprogramma van Google. Hiermee zorg je dat jouw webpagina’s als advertentie boven of onder de organische zoekresultaten op de de Search Engine Result Page (SERP) van Google komen te staan. Daarnaast kun je er gemakkelijk je naamsbekendheid mee vergroten.
De SERP is de pagina die je ziet wanneer je een zoekwoord intypt in de zoekbalk van Google. Bovenaan deze pagina zie je altijd eerst een aantal betaalde advertenties (Google Ads) en daarna pas de organische zoekresultaten. Deze worden afgesloten met nogmaals een aantal betaalde advertenties. In dit artikel leggen we je uit waarom het zo goed is om hoog op deze pagina te staan door middel van Google Ads én geven we een aantal stappen waarin je hier gebruik van kunt maken.
Waarom Google Ads inzetten?
Mensen die op een bepaald onderwerp Googelen kiezen vaak voor de eerste pagina die ze tegenkomen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat gemiddeld 31,7% van alle klikken naar de nummer #1 pagina gaan. Dit is dus geen slechte positie om met jouw bedrijf te staan.
Met Google Ads kun je daarnaast zomaar van de ene op de andere dag deze toppositie claimen. Hierdoor komt jouw webpagina boven de pagina’s met de beste organische resultaten te staan en ben je gegarandeerd van extra bezoekers. Met zoekmachine optimalisatie (SEO) duurt het maanden, al dan niet jaren om hoog in de organische zoekresultaten te komen.
Een Google Ads campagne opzetten in 12 stappen
Aan de hand van dit stappenplan leggen we je uit hoe je zelf een advertentie campagne op Google kunt opzetten:
- Ga naar https://ads.google.com/
- Maak een Google Ads account aan door op ‘Nu starten’ te klikken.
- Kijk aan de linkerzijde bij Campagnes en klik op de blauwe (+) om een nieuwe campagne aan te maken.]
- Kies een advertentie type. De meeste ondernemers beginnen met een zoekadvertentie. Daarom gaan we vanaf nu verder op een zoekadvertentie in dit stappenplan.
- Geef de Google advertentie een doel en kies bijvoorbeeld voor meer verkeer naar je website.
- Voeg de URL toe van de pagina waarop je meer verkeer wilt.
- Kies een duidelijke en pakkende naam. Omdat je meerdere campagnes tegelijk op kunt zetten, is het belangrijk om zo specifiek mogelijk te zijn.
- Maak een keuze tussen het zoeknetwerk of het Google Display Netwerk. Je kunt ook kiezen voor beide opties. Gaat de campagne niet zoals je had gehoopt? Dan kun je in de instellingen altijd voor het andere netwerk kiezen.
- Kies de locatie van jouw advertentie. Dit kan een land, maar ook een specifieke stad of regio zijn.
- Selecteer de gewenste taal van jouw advertentie.
- Kies vervolgens een biedstrategie. Als jouw doel is om meer verkeer naar jouw website te krijgen, kies je voor de biedstrategie: klikken maximaliseren. Dit betekent dat de advertentie zorgt voor zoveel mogelijk bezoekers naar jouw website binnen jouw dagelijkse budget. Er zijn ook overige opties mogelijk.
- Bepaal tot slot jouw dagelijkse budget. Dit doe je door het bedrag dat je normaal in een maand uitgeeft aan advertenties door het gemiddelde aantal dagen in de maand te delen, dat is ongeveer 30,4.
Je bent nu voorzien van alle basiskennis betreft een Google Ads campagne. Is dit iets wat interessant is voor jouw bedrijf? Volg dan de stappen óf schakel een online marketing bureau in. Met alle ervaring die professionals op dit vlak hebben ben je gegarandeerd dat het geld dat je aan de advertenties besteed zo efficiënt mogelijk wordt ingezet. Succes!