Iedere ondernemer heeft er wel eens mee te maken gekregen: wanbetalers. Je hebt alle diensten van jouw klant goed uitgevoerd en hebt vervolgens een factuur gestuurd. De betalingen door deze desbetreffende klant blijven alleen uit, zelfs na meerdere betaalverzoeken te hebben gestuurd. Er blijkt niks anders op te zitten dan de incasso uit handen te geven.. In dit artikel geven we je tips om wanbetaling voortaan te voorkomen.
1. Weet wie je klanten zijn
Als ondernemer zijnde, is het natuurlijk van belang om je klanten goed te kennen. Wanneer je goed weet wie je klanten zijn, kan je beter zaken met ze doen en goed inspelen op hun wensen. Maar er is nog een andere belangrijke reden waarom je goed moet weten wie je klanten zijn en dat is het voorkomen van wanbetaling. Op die manier kom je er achter welke klant te vertrouwen is en waar je dus meer kans hebt op betaling.
Daarnaast kan je het risico op incasso verminderen door vooraf uit te zoeken met wie je zaken gaat doen. Heeft deze klant eerder aan wanbetaling gedaan? Of wordt alles altijd netjes afbetaald? Al deze gegevens kan je opvragen bij de Kamer Van Koophandel.
2. Maak afspraken en stel voorwaarden op
Ga je werkzaamheden uitvoeren voor een nieuwe klant? Zorg dan dat je altijd van tevoren een aantal afspraken hebt gemaakt en voorwaarden hebt opgesteld. Op die manier kan je problemen in een later stadium voorkomen. Beiden partijen moeten op de hoogte zijn van elkaars verwachtingen omtrent de betaling van de factuur. Maak duidelijke afspraken op gebied van boetes, betalingstermijnen en eventuele incassokosten. De klant weet hierdoor wanneer hij of zij moet betalen en wat de gevolgen zijn als dit niet gebeurt. Hiermee maak je de kans op wanbetaling een stuk kleiner.
3. Blijf checken
Ookal ken je jouw klanten misschien goed en heb je goede regels opgesteld, toch is het van belang om te blijven checken. Check na elke factuur of deze binnen gestelde tijd wordt betaald. Wanneer dit niet het geval is, is het van belang dat je hier als ondernemer zo snel mogelijk achteraan gaat. Zo blijf niet alleen jij, maar ook de klant scherp op betalingen.
4. Schakel specialisten in
Het kan zijn dat, hoe hard je ook je best doet, wanbetaling maar blijft gebeuren in jouw bedrijf. Wanneer dit het geval is, kan je het best een bureau inschakelen die jou helpt met het regelen van jouw online incasso. Je hoeft dan ook niet snel bang te zijn voor extra kosten, want veel bureaus hanteren de No Cure No Pay incasso. Dit voorkomt dat jij kosten maakt als er geen resultaat wordt geboekt.
Met deze tips ben je hoe dan ook een stap dichter bij het voorkomen van wanbetaling. Hopelijk hoef je je binnenkort geen zorgen meer te maken over openstaande facturen.